– beszélgetés Crnkovity Gabriellával, a Fáma a biciklistákról koreográfusával –

 

Az OFF című előadásban elhangzó keserű, iróniával teli monológjától indul a beszélgetés Crnkovity Gabriellával, a Fáma a biciklistákról produkció koreográfusával.

 

Ezeket a mondatokat egy konkrét pillanat ihlette, vagy az érzés, hogy a nézők és a kritikusok gyakran nem értik azt, amit csináltok? Ez a te saját igazságod, vagy csak egy alkalmi színpadi igazság? Honnan a késztetés arra, hogy a hivatásodnak élj és ne essen nehezedre nap mint nap próbára járni, és néha az egész napot a színházban tölteni?

Ezeket a gondolatokat nem egy konkrét pillanat váltotta ki, hanem azok a tények, amelyek rámutanak arra, hogy mennyi minőségtelen dolgot akarnak nekünk színvonalként tálalni. Elvárják tőlünk, hogy elfogadjuk, hogy ez így is van.

Soha nem a végeredmény érdekelt, hanem a befektetett munka. Mindig érezhető a befektetett energia és igyekezet, még ha fenn is áll a lehetőség arra, hogy a végeredmény nem lesz tökéletes ‒ viszont az odaadás nem kérdőjelezhető meg.

Mi az én motivációm? Nem tudom. Talán a szeretet, amit a színház iránt érzek. Szeretem a színházat és a művészetet. Hogy nézne ki a világ művészet nélkül? De ha már adott a lehetőség hogy hozzájáruljak, fontos számomra, hogy azt igényesen műveljem.

Néha úgy ébredek, hogy nincs erőm tovább küzdeni. Olyan időket élünk, amikor minden nap harcolni kell valami ellen, valakivel, valamiért. Humoros, hogy azért küzdünk, hogy elfogadható körülmények között dolgozhassunk, és nem azért, mert kevesebbet akarunk dolgozni. Nem vicces ez egy kicsit?

 

Miben más egy darab értelmezése a korográfus szempontjából? Vagy a hozzáállásod, munkamódszered olyan, mint ha színészként vennél részt a munkában?

Erre a kérdésre nem tudok válaszolni, mivel a helyzet az, hogy Lénárd Róbert arra kért fel, hogy ne színésznőként, hanem koreográfusként vegyek részt az előadásban. Mivel kíváncsi természetű vegyok és szeretem a kihívásokat, elfogadtam a felkínált lehetőséget. Fogalmam sincs, hogyan kell kinéznie egy koreográfus perspektívájának.

Rengeteget beszélgettünk a rendezővel a koncepcióról, és ahogy a próbafolyamat során folyamatosan érkezett a zeneanyag, észrevettem, hogy egyre kevesebbet alszom.

 

A koreográfiádból úgy tűnik, hogy a Fáma a biciklistákról egy szellemes Munch-féle Sikoly…

Tetszik a szöveg iróniája. Szeretem az iróniát. A többrétegűséget. Erre igyekszem ráépülni a koreográfiáimmal.

 

Mi a fontosabb egy színésznek, aki nem hivatásos táncos: a fizikai felkészültség vagy a koreográfia megértése?

A kísérletezés jó útnak tűnik. Egy dolog kitalálni a koreográfiát, de átadni a színészeknek vagy a jellemükhöz igazítani, az teljesen más. Színészi gondolkodással próbálom kipótolni a táncos tökéletlenségemet.

 

A koreográfiáknál, mint ahogy minden másnál is amit tanulunk, rettenetesen fontos az ismétlés. Elveszhet-e a lényeg a folyamatos ismétlésben?

Ez paradox. Ismétlés nélkül fennáll a veszély, hogy a mozdulatok elvesznek, pontatlanok lesznek. Miután magunkévá tettük a mozdulatokat, hajlamosak vagyunk arra, hogy azok automatikussá váljanak, és ezzel elveszik a mozdulat értelme. Hogy ezt elkerüljük, fontos az ellenőrzés.

 

Hogyan informálódsz a tánc és a koreográfiák terén? Kell-e hozzá képzés, vagy a mozgást, mint ahogyan a hallást is, minden ember magában hordozza? Minden szöveg  ‒ szó, mondat ‒ magában hordozza a zenét és a mozdulatot, csak meg kell találni?

Senkinek sincs pontosan meghatározva, hogy mi kell legyen vagy mi lehet belőle. Vannak szakácsok, akik gyönyörűen énekelnek, ügyvédek akik tehetségesen festenek… Persze, ahhoz hogy jó legyél a munkádban, fontos az iskola, de ha valaki másban is ki szeretné magát próbálni, és meg is van rá adva a lehetőseg, élni kell vele.

 

Milyen mértékben hatott a kortárs táncművészet a klasszikus színházra?

Egyre több színházi előadásban jelenik meg a tánc és a mozgás. Sok helyen terápiaként használják. Szeretnék minél több ilyen jellegű előadást látni, és tánccal foglalkozó továbbképzéseken is részt venni.

 

Forrás: Blic

Készítette: Snežana Miletić

Fordította: Ferenc Judit

Advertisements